Albert Heijn

Door kennis van etiket, toepassing en printers perfect te combineren, levert Varilabel een bescheiden, maar zeer belangrijke bijdrage aan de ingewikkelde logistieke keten van Nederlands grootste levensmiddelenbedrijf.

Het distributiecentrum (DC) is een bijzonder onderdeel van Albert Heijn en speelt een onmisbare rol in de organisatie. Er zijn zes distributiecentra die ieder etmaal ongeveer 700 winkels op tijd van verse en houdbare goederen voorzien. Varilabel levert een bescheiden bijdrage aan deze enorme logistieke operatie. Directeur Borry Vrieling vertelt.

Alle AH-winkels worden bevoorraad met rolcontainers. Die worden in de distributiecentra met de hand gevuld. Als ze vol zijn, en een pickorder dus gereed is, moet er een label aan met de van toepassing zijnde variabele gegevens. Denk daarbij aan het filiaal, ordernummer, order-picker en een barcode. Dat gebeurde heel lang met een zelfklevend etiket. In het retoursysteem werd de ene sticker over de andere geplakt. Dit leverde sterk ‘vervuilde’ containers op. Enige jaren geleden is Albert Heijn overgestapt op zogenoemde ‘Pressure Tag’ labels. Labels die niet plakken, tenzij de twee achterzijden tegen elkaar worden gehouden; dan zitten de labels muurvast. Het lijkt wel klittenband, ze plakken aan elkaar maar ze plakken niet aan de container. Bijkomend voordeel is dat je geen rugpapier meer hebt en dat scheelt veel vervuiling in het DC. Ook zijn de labels op winkelniveau heel eenvoudig te verwijderen. De vervuiling was daarmee opgelost. Echter, zoals het vaak met dit soort innovatieve ideeën gaat, is er een perfecte afstemming nodig van alle bepalende factoren. De missing link in deze toepassing was een aantal jaar de labelprinter. Na een grondige analyse van de problemen op de DC-vloer, gesprekken met verschillende gebruikers en een goede samenwerking met een aantal zeer gedreven AH-medewerkers, zijn we tot een zeer klantspecifieke oplossing gekomen. De printers staan nu in een kast, waardoor de labels pas gepakt kunnen worden als ze 100% los zijn gesneden. Daarnaast maken we gebruik van een speciale printkop, die als de printer niet print, geen contact maakt met het materiaal. In combinatie met een bijzondere aandrijfwals, zorgt dit voor een probleemloze verwerking. Bijkomend voordeel is dat deze printers een folie bespaar systeem hebben. Als er drie millimeter niet wordt geprint, stopt de printer zijn folietransport en transporteert alleen nog maar het labelmateriaal. Aangezien maar liefst 36% van het label niet wordt beprint, levert dit een aanzienlijke besparing op. Een besparing die mede zorgt voor de Return On Investment. Na een uitgebreid proeftraject kregen wij akkoord op uitrol binnen alle DC’s. Zo levert Varilabel door kennis van etiket, toepassing en printers perfect te combineren, een bescheiden, maar zeer belangrijke bijdrage aan de ingewikkelde logistieke keten van AH.’